Het home energy management system van Fronius stuurt de BYD thuisbatterij en de Fronius Wattpilot vanuit de omvormer. Met de smartmeter aan het voedingspunt van de meter wordt het verbruik van de woning netjes bijgehouden.
Wanneer er verbruik is, zal in eerste instantie de batterij worden ontladen. Als er overtollige zonne-energie is, zal deze in de batterij worden opgeslagen.
Met behulp van de wattpilot wordt ook de elektrische wagen optimaal opgeladen: Hetzij met overtollige zonne-energie, hetzij met netstroom. De gebruiker kan met een druk op de knop de wagen volladen zodat je het volledige rijbereik kan benutten.
Tegenwoordig kan men dynamische energiecontracten afsluiten. Daarbij varieren de stroomprijzen elk uur. Op deze website kan je deze day-ahead prijzen opvolgen:
https://newtransparency.entsoe.eu/market/prices/dayAhead/
https://newtransparency.entsoe.eu
Door middel van de thuisbatterij kan de omvormer hierop inspelen en ervoor zorgen dat overtollige zonne-energie maximaal in de batterij kan worden opgeslagen. Terwijl ook de auto aan zeer gunstige tarieven kan worden opgeladen.
Ter illustratie geven we hieronder een praktijkvoorbeeld van een installatie met een monofase Fronius Gen24 Primo 5.0 plus omvormer in combinatie met een BYD HVM 11.0 thuisbatterij en Fronius Wattpilot home.:
- De stroomprijs is hoog:
De batterij ontlaadt om het nachtverbruik te compenseren
- De stroomprijs wordt negatief:
De wattpilot laadt automatisch de elektrische wagen op tegen negatieve stroomprijzen
- De wagen is op verplaatsing en kan dus niet verder worden opgeladen
De batterij wordt maximaal opgeladen, zodat zonne-energie niet op het net wordt geïnjecteerd
- De stroomprijs is nog steeds negatief:
Van zodra de wagen terug is aangesloten wordt deze automatisch terug opgeladen
- De stroomprijs wordt terug positief:
Het verbruik ’s avonds wordt uit de batterij gehaald, zodat er geen dure stroom moet worden aangekocht